четверг, 16 апреля 2020 г.

Історія України. 5 тиждень. 22 ПО, 21,22ТО.Викладачі: Кизь Н.В., Чепурний В.С.


                    Завдання на 5 тиждень
Практичне заняття .
Заняття№53-54.
« Основний закон України:  умови створення та аналіз основних положень»
Знайдіть у мережі інтернет  і перегляньте відеоскрайбінг «Як створюються Конституції». Чи була ця інформація для вас корисною, що нового дізналися? Сформулюйте   основні  етапи  конституційного  процесу.

1.Як відбувався процес створення Конституції  незалежної держави

   Прочитайте уривок з дослідження.
  Чи вдалося  вам визначити, про які події розповідає автор?.

     Перший етап веде свій початок від Декларації про державний суверенітет України, прийнятої Верховною Радою Української РСР 16 липня 1990 р. У цьому історичного значення документі  знайшли  відображення  зміст  та основні принципи державного суверенітету Ук раїни. З прийняттям Декларації термін «Україна» здобув  офіційного застосування, а сама Декларація  стала основою для розробки і прийняття Акта  проголошення незалежності України, а потім – і  нової Конституції України.
       Другий етап охоплює період діяльності першої Конституційної комісії з розробки проекту Конституції України 1996 р. Він розпочався  ще за радянської влади. У жовтні 1990 р. Верховна Рада УРСР прийняла постанову «Про Комісію по  розробці  нової  Конституції Української РСР».Її очолив тодішній Голова Верховної Ради УРСР Л. М. Кравчук. У січні 1991 р. з’явився  підготовлений робочою групою цієї Комісії перший варіант концепції  нової  Конституції України. Діяльність Комісії була скорегована після розвалу СРСР, грудневого 1991 р. Всеукраїнського референдуму і обрання Президента України. Комісію очолили два співголови – Голова Верховної Ради І. С. Плющ  і перший  Президент України Л. М. Кравчук. Робоча група цієї Комісії напрацювала інший  проект Концепції нової Конституції України, який був оприлюднений у 1992 р. За цим проектом Україна визнавалася президентсько-парламентською республікою. Президент мав статус не тільки глави держави, а й глави виконавчої влади. Замість однопалатної Верховної Ради пропонувалися двопалатні Національні Збори. Передбачалося закріпити дві форми власності – публічну і приватну. Функції місцевих рад були обмежені тільки питаннями місцевого і регіонального самоврядування.  Другий проект Концепції не був сприйнятий ні теорією, ні практикою. У 1993 р. перша Конституційна комісія припинила свою діяльність.
         Третій етап пов’язаний з діяльністю другої Конституційної комісії, утвореної  відповідно до постанови Верховної Ради України від 20 вересня 1994 р. Якщо перша Комісія була органом Верховної Ради України, то друга мала статус тимчасового загальнодержавного органу. Цю Комісію очолювали другий  Президент України Л. Д. Кучма  і  Голова  Верховної Ради України О. Мороз.  Діяльність цієї  Комісії  виявилася не менш конфронтаційною, ніж попередньої. Щоб вийти з тупикової ситуації, Л. Д. Кучма і О. О. Мороз у червні 1995 р. підписали так званий  Конституційний договір з річним строком дії. Але й після підписання Договору  очікуваної консолідації між гілками влади не настало. За цих обставин з ініціативи Л. Д. Кучми було утворено єдину робочу групу Конституційної комісії, яка підготувала новий проект Конституції України на базі Конституційного договору. До цього процесу долучилася узгоджувальна комісія. Доопрацьований за участю  цієї   комісії   проект   був   розглянутий на останньому засіданні Конституційної комісії 11 березня 1996 р. і надісланий з висловленими зауваженнями та пропозиціями на розгляд Верховної Ради України.
       Четвертий етап – це етап безпосереднього прийняття чинної Конституції Верховною Радою України. На цьому етапі Конституційна комісія до відповідної діяльності не долучалася. У квітні 1996 р. Парламент утворив власну Тимчасову  спеціальну комісію як головний орган з доопрацювання проекту Конституції України. Саме з подання цієї комісії 4 червня Верховною Радою було прийнято  проект Конституції України у першому читанні. А потім їй довелося витримати  напругу безсонної ночі з 27 на 28 червня. Знаходячись під загрозою розпуску, депутати  проштампували спірні положення проекту.
                                                                              Ю. Шемшученко,учений
ЗВЕРНІТЬ УВАГУ
Конституційний договір це політико-правова угода між Верховною Радою України та Президентом України про основні засади організації й функціонування державної влади та місцевого самоврядування в Україні на період до ухвалення нової Конституції України.
     Мета укладення – уникнення неузгодженостей між чинними нормами Конституції (Основного закону) України і нормами Закону «Про державну владу і місцеве самоврядування в Україні» та введення цього Закону в систему правових актів, що визначають конституційний лад України.


ВИКОНАЙТЕ ЗАВДАННЯ №1


ü Складіть план тексту.
ü Синхронізуйте опис згаданих у тексті подій з реаліями політичного, економічного, суспільного  розвитку України.
ü Сформулюйте висновок  про наявність (або відсутність) впливів політичного повсякдення на процес  творення  Конституції України.

Ознайомтеся з поглядами дослідників щодо процессу  творення Конституції   напередодні   її  ухвалення

       Верховна Рада України 5 травня 1996 року сформувала представників депутатських груп та фракцій Тимчасову спеціальну комісію для доопрацювання проекту Конституції України. До прийнятого 4 червня у першому читанні проекту надійшло 1932 зауваження та пропозиції. Навколо питань розподілу повноважень між гілками влади, проблеми власності, державної символіки, статусу російської мови і статусу Республіки Крим виникли найбільші дискусії. Верховна Рада утворила окремі робочі групи з узгодження кожного з цих питань.
      Голосування по окремих питаннях проходило дуже складно. У цій ситуації Рада національної безпеки і оборони і Рада регіонів рекомендували Президенту України оголосити референдум про затвердження Основного закону в редакції  проекту, підготовленого конституційною комісією та винесеного на розгляд Верховної Ради. Ця редакція передбачала двопалатну структуру парламенту й перейменування в Народні збори. Президент  України видав 26 червня 1996 року Указ про винесення 25 вересня 1996 року на всеукраїнський референдум проекту Конституції України.
    З огляду на це Верховна Рада України приймає рішення працювати в режимі одного засідання доти, доки робота над проектом Конституції не буде завершена.28 червня 1996 року о 9 годині 18 хвилин Верховна Рада України 321 голосом «за» (при 45 – «проти», 12 – «утримались» та 17 – «не голосували») прийняла Конституцію України.
                                                         М. Орзіх ,А. Єзеров, українські правознавці
       
        Конституція мала багато компромісних формулювань і навіть деякі логічні неузгодженості. У ній існували лакуни, допущені випадково або свідомо. Вони утруднювали користування Основним законом або припускали різне тлумачення його. Проте недосконалість тексту, опрацьованого в гострій політичній боротьбі, не підважує доленосного значення Конституції. Вона упорядкувала політичне життя українського народу в перехідну добу кардинальних зрушень.
      У політичній боротьбі, яка тривала, норми Конституції не задовольнили повністю нікого. Керівництво КПУ не включило двадцять членів своєї парламентської  фракції, які підтримали прийняття Основного закону, до партійного виборчого  списку на наступних парламентських виборах. Л. Кучма включив вимогу ревізії  деяких статей Конституції 1996 р. до своєї передвиборної програми на чергових президентських виборах. Конституція 1996 р. визначила певні правила гри для боротьби політичних сил, які відбивали інтереси різних кіл українського суспільства.
                                 В. Головко, С. Кульчицький , Л. Якубова  , історики

     Політичні діячі України в цій ситуації спромоглися переступити через власні  переконання та амбіції. Робота над проектом Конституції, який дістав перепустку в життя, тривала майже два роки. Для цього знадобилися справді титанічні зусилля, здатність до компромісу, усвідомлена відповідальність за долю країни та народу, за суспільний спокій.



   ВИКОНАЙТЕ ЗАВДАННЯ №2

ü Які думки викликав текст? Чому це важливо? Що в ньому сумнівного?

ü Чи є, на вашу думку, переконливим твердження щодо оцінки процесу ухвалення Конституції України?

ІІ.Характеристика Конституції України 1996 року

    ВИКОНАЙТЕ ЗАВДАННЯ №3

ІІІ. Як  державотворці  ставились  до  ухвалення   Конституції  України

Знайдіть у мережі інтернет відеосюжет «1996.06.28 :Київ. Верховна Рада. Прийняття Кон ституції України» і перегляньте, які емоції панували в парламенті під час ухвалення Конституції України.
   

         ВИКОНАЙТЕ ЗАВДАННЯ №4


 ВИКОНАЙТЕ ЗАВДАННЯ №5



         ВИКОНАЙТЕ ЗАВДАННЯ №6

  Прочитайте матеріал за підручником :
  
   Сорочинська Н.М., Гісем О.О.
          І сторія України [рівень стандарту] : підручник для 11 кл. закл. за­гальн.            
           серед. освіти / Н. М. Сорочинська, О. О. Гісем. — Тернопіль :
             Навчальна книга – Богдан, 2019. — 240 с. : іл.
          § 22. Україна в 1994–1999 рр. Конституційний процес в Україні.
            Конституція 1996 р.
         Створіть презентацію. «Ухвалення Конституції України 1996 р.».

                                          Додатковий матеріал


                                     Конституція України 1996 р. 
          Суспільно-політичні обставини ухвалення Конституції України.
     Після проголошення незалежності України продовжувала діяти конституція УРСР 1978 р.(зі змінами та доповненнями). Незалежній Україні необхідна була нова конституція. Процес її підготовки розпочався ще в 1990 р. Тоді була створена конституційна комісія, яка в травні 1991 р. подала на обговорення до Верховної Ради Концепцію Основного Закону України. Цей проект передбачав побудову в Україні президентської республіки зі всенародними виборами президента. Тоді проти міцної влади президента, яка суттєво обмежила б владу рад усіх рівнів, виступили ліві. Протягом наступних років можновладці ніяк не могли прийти до згоди, якою за формою правління має бути Україна: президентською, парламентською чи змішаною республікою.
        У 1994 р. конфлікт між гілками влади переріс у конституційну кризу. Щоб вийти з неї, між Президентом України та Верховною Радою 8 червня 1995 р.був укладений Конституційний договір, який тимчасово врегулював відносини обох гілок влади. Однак коли Конституційна комісія передала на розгляд Верховної Ради проект Основного Закону, конфлікт вибухнув з новою силою. Розгорілися дискусії не лише про розподіл повноважень, а й про форми  власності, державну мову, символіку, статус Республіки Крим.
      Щоб спонукати опонентів до ухвалення Конституції України, Президент
України Л. Кучма попередив, що розпустить Верховну Раду, якщо консти-туція не буде ухвалена парламентом. Тоді він запропонує народу затвердити президентський варіант конституції шляхом референдуму.
         Важливу роль у подоланні конституційної кризи відіграла Тимчасова депутатська спеціальна комісія, яку очолив депутат М. Сирота. Комісія доклала чимало зусиль, аби узгодити позиції різних фракцій та позафракційних депутатів. Останнім етапом суперечливого та довготривалого конституційного процесу стала так звана «конституційна ніч» з 27 на 28 червня 1996 р.
                          Основні  ідеї  та  положення  Конституції  України.
          Вона стала не лише правовим актом, а й надзвичайно важливим політи-
ко-правовим документом, який консолідує та об’єднує суспільство навколо спільних вимог до суспільного життя. Конституція є суспільним договором між народом і державою, який визначає їхні взаємні  обов’язки та права, вона закріпила визначальні засади державної політики. Насамперед  найвищою соціальною цінністю визнала людину, її життя та здоров’я, честь і гідність, недоторканність і безпеку. Конституція України зафіксувала норму: не людина існує заради держави, а держава функціонує заради людини, забезпечує її права та свободи. Держава визнана відповідальною перед людиною за свою діяльність.
           Конституція заклала підвалини для розвитку та зміцнення демократичної,соціальної та правової держави. У ній закладене положення про поділ державної  влади на законодавчу, виконавчу та судову. У такий спосіб вона продовжує демократичні традиції, закладені ще в 1710 р. в «Пактах і Конституції прав і вольностей Війська Запорозького» Пилипа Орлика.
            Юридична  цінність  Конституції України полягає в тому, що вона, як Основний  Закон держави, має найвищу юридичну силу. Усі інші закони та нормативно-правові акти приймають на її основі та мають їй відповідати. Так, Конституція стала основним джерелом законодавства й основою розвитку правової системи України

Заняття №55-56

Тема. Формування ринкової економіки
                                          ПЛАН
1.Основні тенденції та суперечності соціально-економічного
    розвитку України
2.Специфіка приватизації
3. Запровадження гривні
4. Зміни в сільському господарстві
5. Матеріальне становище населення

І.Розглянути  матеріал за підручником :
         Струкевич О.
          Історія України (рівень стандарту) : підруч. для 11 кл.закл. загальн.
         середн. освіти / Олексій Струкевич, Степан  Дровозюк. — Київ :     
          Грамота,    2019. — 240 с.: іл.
          § 21. Формування ринкової економіки .

          Хлібовська Г. М.
     
           Історія України. Рівень стандарту : підручник для 11 класу закладів
           загальної середньої освіти / Г. М. Хлібовська, О. В. Наумчук, М. Є.
           Крижановська, І. Б.Гирич, І. О. Бурнейко. — Тернопіль : Астон, 2019.
           — 256 с. : іл. 
           § 30. Розвиток економіки .      
      ІІ. Запитання та завдання
1.     Визначте обставини, які поставили Україну 1999 р. перед загрозою
дефолту.
2.     За допомогою яких засобів В. Пинзеник запропонував урегулювати
економіку та який шлях обрали тодішні депутати ВР України? Чому?
3.     Назвіть причини, які на початку ХХІ ст. забезпечили помітне
економічне зростання.
4.     Чому всі реформатори порушували питання приватизації усуспільнених за  радянського часу засобів виробництва? Чому приватизацію вважали  основним  рушієм ринкових реформ?
5.     Яким галузям промисловості надавали перевагу в УРСР?
6.     Поясніть значення понять:
o   колективне селянське господарство (КСП)
o   тіньова економіка
o   інвестиції, корупція
o   купонокарбованці
·        приватизація
·        фермерське господарство.


























Комментариев нет:

Отправить комментарий